Hvad betyder godt selvværd?

Godt selvværd er at vide, at så længe du gør dit bedste, så er du god nok. Du véd, at du er noget værd, uanset hvad andre siger og gør.

Vi har alle potentiale for at blive en bedre udgave af os selv.

Vi har alle potentiale for at blive endnu bedre til det, vi gør.

Men det at kunne hvile i dig selv, lige der hvor du er, og lige som du er nu og her, det er godt selvværd.

Du kan heldigvis få bedre selvværd på flere måder. Herunder er der tre, og hvis du er i et forløb hos mig, vil du arbejde dybt med flere.

selvværd session i Tid Til

3 tips til at få bedre selvværd

 

1. Læg mærke til, hvad der beroliger dit nervesystem

Når selvværdet tager et dyk, går nervesystemet i alarmberedskab. Derfor er det en god start at lægge mærke til i din hverdag, hvad der får dig til at føle dig rolig og godt tilpas. Måske er der noget bestemt musik, som beroliger dig. Måske får du ro på i dit indre, når du går en tur. Læg mærke til det, du har gavn af, og noter det i dit indre eller i en notesbog til formålet. På den måde lærer du dig selv at kende, så du ved, hvordan du kan støtte dig selv, når du føler, at det lave selvværd dukker op.

 

2. Forbind dig med dit åndedræt

Hvis dit nervesystem er i alarmberedskab, så påvirker det dit åndedræt. Det kan være, at du pludselig trækker vejret meget hurtigt, eller at åndedrættet føles blokeret indeni.

Læg hænderne på maven. Du kan sidde eller ligge, alt efter hvad der er muligt. Læg mærke til, at du trækker vejret. Fokuser på de bevægelser, åndedrættet skaber i din mave. Giv bevægelserne i maven dit fulde fokus. Fortsæt øvelsen, indtil du mærker, at dit system er faldet til ro, eller sæt en timer til 5-15 minutter. Eller gå all in og lav en daglig praksis med 15-20 minutters mindfulness.

 

3. Transformationen via dit spejlbillede

Stil dig foran et spejl. Jeg ved, at det kan føles grænseoverskridende, men tag valget om, at du gør det for at indtage den bedste udgave af dig. Se dig selv i øjnene. Læg mærke til, hvad du ser. Noter det i dit indre.

Imens du ser dig selv i øjnene, fortæl dig selv: “Jeg er en dejlig, klog og elsket kvinde (/mand) – det er hende (/ham), jeg er.” Gentag ordene et par gange. Læg mærke til om du kan se eller mærke en forandring i dig. De egenskaber, du kalder på, træder lige så stille frem i dig. Lad processen tage den tid, den tager – hvad end det er sekunder, dage eller år.

Du kan selvfølgelig bruge lige præcis de ord, som vil gavne dig mest. Hvis du har bestemte negative ord, som du går og kalder dig selv, så leg med at kalde dig selv deres positive modsætning. Nysgerrigt se, hvad der sker.

Hvad hvis jeg har god selvtillid – er det så ikke det samme? 

Det er dejligt at have god selvtillid, for så tør man ofte give sig i kast med nye ting. Men der er forskel på god selvtillid og godt selvværd: Lidt forenklet sagt er god selvtillid grundlæggede knyttet til det, du kan og gør. Selvværd er knyttet til følelsen af, hvem du er og ikke, hvad du kan. Du kan sagtens have god selvtillid, men dårligt selvværd. Også det modsatte kan være tilfældet, som hvis du fx har eksamensangst, men grundlæggende er tilfreds med at være det menneske, du er. Og endeligt kan du naturligvis være et af de lidt få mennesker, der har både godt selvværd og god selvtillid.

Lad os tage et eksempel: Din veninde skal til eksamen. Hun udstråler selvtillid, for det plejer altid at gå fantastisk. Denne gang levede hun dog ikke op til sine egne forventninger, måske dumpede hun endda. Hvis din veninde har godt selvværd, så bliver hun nok lidt ked af det, men kan ellers sige: “Pyt – sådan er livet. Jeg klarer det bare næste gang”. Hvis hun har lavt selvværd, så begynder selvkritikken pludselig at sprede sig ud i alle aspekter af hendes liv, og hun begynder at tvivle på, om der overhovedet er noget, hun kan. (Nu er dette et lidt ekstremt billede, men jeg håber, du forstår pointen).

Er det tid til at få bedre selvværd?

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.